להיערך לסכסוכי שותפים לפני שהם קורים

שותפים רבים שהקימו עסקים משותפים סובלים מאופטימיות בלתי זהירה בתחילת דרכם, מתוך אמונה שהסכם גנרי ישמור בבוא היום על האינטרסים שלהם. עו"ד יעקב בטש מפירמת בטש ושות' מסביר איך כדאי לפעול מראש כדי למנוע מצבים כאלה

"נפוץ מאוד לראות שותפים שיוצאים לדרך עם תפיסת עולם של 'כתף אל כתף'. בשלב הזה הם חושבים, באמת ובתמים, שהם יכולים להוריד מהרשת הסכם גנרי כלשהו, ולכסות את הצרכים שיהיו להם גם בעוד עשר שנים. אבל אז המציאות טופחת על פניהם, וכשהמסמך לא נותן להם את הפתרון, מתחילים הסכסוכים", מסביר עו"ד יעקב בטש, מייסד ובעלים של פירמת עורכי הדין בטש ושות', המדורגת כמובילה בתחומה במדריכי הדירוג השונים, ואף נבחרה מבין משרדי עורכי הדין הטובים בארץ לשנת 2023 על ידי גלובס.

"רוב השותפויות מסתיימות בפרידה מסיבות כאלה ואחרות", הוא מסביר. "מרב הסכסוכים שמגיעים אלינו מבוססים על כך שאחד השותפים סבור שהוא תורם יותר לשורה התחתונה מאשר השני. אם נערך הסכם טוב בתחילת הדרך, הפתרון יהיה מהיר יחסית. אבל ברוב המקרים אין הסכם כזה, ואז השותפים מוצאים את עצמם בסכסוך ארוך שיעלה להם הרבה מאוד כסף, ותוצר הלוואי הוא מצב של אי ודאות שבו ישהה העסק. בתרבות הישראלית יש נטייה לתת אמון בעורכי דין שמייצגים את הצד השני, ולהאמין שהם שומרים גם את האינטרסים שלך, כמו במקרים של רוכשי דירות מול קבלן או זכיינים מול רשת. אנשים עושים את העסקה החשובה ביותר בחייהם, ולא שוקלים לשכור עורך דין שיגן על זכויותיהם".
גם כשאין הסכם שותפות מנוסח היטב בראייה קדימה, יש עדיין מה לעשות. לדבריו, במקרה של סכסוך, חשוב מצד אחד למצוא פתרון יצירתי שיחלץ את השותפות או החברה מהתסבוכת ועם זאת לפעול באופן חד ומהיר. "בזמן שהסכסוך מתארך העסק עלול לקרוס. חובה לתת לזה מענה, וזה לא עניין של מה בכך – צריכה להיות הבנה כלכלית ומשפטית טובה". מעבר לתחום המשפטי, נושא עו"ד בטש בנוסף תואר במנהל עסקים בהתמחות במימון והוא בקיא בתחום המסחרי. הידע הזה מאפשר לו לייצג את לקוחותיו בבתי המשפט או להיות מעורב בתהליכים פנים ארגוניים תוך הסתכלות על המצב מהיבטים רלוונטיים אשר מהותיים להובלת התהליך.

רצים למרחקים ארוכים

מקרה מעניין בו מטפלת הפירמה מקורו במעשה שהתרחש לפני כ–30 שנה, בחתימה על הסכם שנערך בין כנסייה בנצרת לבין משפחה מקומית. "על ההסכם חתם בזמנו הארכיבישוף של הכנסייה, שהוא איש רוח ובטח לא איש עסקים, ולפיו, בתמצית, הכנסייה תאפשר את הפיכתו של מנזר שבבעלותה לבית מלון שתנהל המשפחה בתמורה לחלק מרווחי המלון – אלא שאלו לא הועברו בהתאם למצופה ובשל כך התגלע בין הצדדים סכסוך שנמשך כבר יותר מ-20 שנה ונפרס על פני ערכאות שונות, מבית המשפט השלום ועד בית המשפט העליון". זו דוגמה מצוינת איך לא עורכים הסכם שותפות. במקרים כאלה, שבהם נקבעים תנאים למשך 30 שנה ויותר, חייבים לנסח הסכם צופה פני עתיד באמצעות מי שמתמחים בכך".

הוא מציין שלא פעם נשאלת השאלה כיצד אפשר לנטרל את הסכסוך עוד לפני שהוא מתרחש: "כאן עומדת לצידם של חברות האפשרות להיעזר בעורך דין באופן קבוע. אני ממליץ על כך גם לחברות שאין להן צרכים משפטיים קבועים. כי כשבוער עניין פעוט מול שותף, ספק או גורם אחר, אין להם במי להתייעץ, ואז הם משיבים כפי שנראה להם לנכון ובאופן שיכול להיות להם לרועץ אם הסכסוך יתגלגל לערכאות משפטיות". לדבריו, העובדה שאת החברה או השותפות מלווה עורך דין מסחרי באופן שוטף, שביכולתו לספק להם את התשובה הנכונה בזמן הנכון, יכולה לחסוך הרבה מאוד כסף בטווח הרחוק.

לדבריו, רוב סכסוכי השותפים מסתיימים בפשרה. "אבל גם במקרה כזה, ההסכם חייב להיות הסכם מסחרי טוב. וזה היתרון שלנו – אנחנו יודעים לבנות הסכם שמתייחס לכל הנקודות הדרושות לצורך פתרון המחלוקות בצורה הטובה ביותר".

חשיבה אסטרטגית על כל תיק
משרדי הפירמה שוכנים במגדל סונול בתל אביב, והיא כוללת צוות ותיק של שמונה עורכי דין. "אחד היתרונות שלנו הוא העובדה שאנחנו מטפלים בכל תיק בצוותים המורכבים מכמה עורכי דין מנוסים, מה שמאפשר חשיבה משותפת, זמינות מיטבית ומתן שירות מעולה".

בנוסף הפירמה עוסקת רבות בהגנה של חברות בפני תובענות ייצוגיות המוגשות חדשות לבקרים. "לדעתי, יש מרכיב מאתגר יותר בייצוג הנתבעים, והבחירה לייצג דווקא אותם מתיישבת יותר עם אופי המשרד. לצערי, תובעים ייצוגיים יודעים כי במקרים מסוימים חברות יסכימו להתפשר חלף ניהול ההליך בשל שיקולי עלות תועלת והם מנצלים זאת לרעה. מאידך, הנתבעים נחשפים או עלולים להיחשף להפסדים כבדים מאוד ואנחנו שמחים להיחלץ לעזרתם".

לפירמה התמחות גם בייצוגן של חברות ישראלות בסכסוכים בינלאומיים, במקרים שבהם הייצוג בפועל נעשה על ידי עורך דין מקומי בהתאם לדין הזר, הפירמה היא שקובעת את האסטרטגיה המשפטית ולעתים גם הטקטית ומנהלת את האירוע מלמעלה.

"בסביבה משפטית ומסחרית תחרותית היתרון נמצא אצל משרדי עורכי דין שמתחזקים מחשבה יצירתית ומקורית לצד מקצועיות והיכרות עם הזירה המשפטית", מסכם עו"ד בטש. "הליווי של עורכי הדין שלנו, מעבר לכך שהוא אישי, מתבלט במקצוענות במהירות התגובה וביסודיות חסרת פשרות".